Als techneut werken bij TenneT betekent werken met de hoogste spanning, in torenhoge elektriciteitsmasten en met de dikste kabels. Voor starters met een technische MBO4 opleiding dus een unieke uitdaging om daar je loopbaan te starten. TenneT zorgt ervoor dat we in Nederland en Duitsland beschikken over een van de betrouwbaarste elektriciteitsnetwerken ter wereld. Maar het vervult ook een cruciale rol in de energietransitie. Met de campagne Think BIG. Start Big richt TenneT zich op een geheel nieuwe doelgroep als aantrekkelijke werkgever en met een traineeship als alternatief voor deze jonge starters om leren én werken te combineren.
Compleet nieuwe doelgroep
TenneT richt zich met deze campagne voor het eerst op de MBO(4)-techniek doelgroep. Maarten van Til (HR manager TenneT) hierover: “Tot nu toe richtten we ons op HBO’ers voor ons traineeship Hoogspanning en op WO'ers voor ons International Trainee Program. Dit najaar starten we ook een programma voor MBO’ers. In twee jaar tijd doorlopen zij een gedegen opleiding en werken daarnaast onder professionele begeleiding in de praktijk aan uitdagende taken en projecten in het hoogspanningsnetwerk”. De doelstelling van TenneT is om jaarlijkse tientallen mensen op te leiden tot technicus hoogspanning. Hiervoor startte een speciale online campagne half juni.
Werken en leren bij een Top Employer
De campagne heeft tot doel om in contact te komen met de technische MBO’er die (bijna) klaar is met zijn of haar opleiding. Hierbij moet niet alleen TenneT als aantrekkelijke werkgever worden geïntroduceerd, maar ook het concept van een traineeship. Dat laatste is bij veel MBO’ers namelijk niet een type dienstverband dat ‘top of mind’ is. Daarom komen beide aspecten in de campagne aan bod. Robbert Speet van Talmark: “We laten de indrukwekkende werkomgeving van TenneT zien en verbinden deze met de mogelijkheid om daar als jonge starter op de arbeidsmarkt werken te combineren met verder leren”. Maarten van Til vult aan: “We hebben als werkgever ook zeer veel te bieden. Echte groeimogelijkheden, een prima pakket arbeidsvoorwaarden en bovenal een organisatie waar medewerkers centraal staan. We zijn voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot Top Employer!”
Online kanalen en conversie
De campagne, ontwikkeld door Talmark in samenwerking met Bluewave Recruitment, bestaat uit targeted campagnes via verschillende social media met o.a. video-banners op Instagram en Facebook, maar ook met zichtbaarheid via Indeed. Belangstellenden landen op een speciale campagnepagina binnen de werkenbij-site van TenneT. Daar kunnen ze kennismaken met de organisatie, alles lezen over het traineeship en sfeerproeven met video’s. Een Whatsapp-bericht voor een snelle vraag en het maken van een belafspraak met de recruiter vormen een lage drempel. Dat alles natuurlijk vanuit een mobile first gedachte. Robbert Speet: “De eerste resultaten laten zien dat bijna 90% van het bezoek via de smartphone binnenkomt. En we zien dat de doelgroep zich goed oriënteert en volop gebruik maakt van de opties om in contact te komen met TenneT. So far so good, maar we zijn pas net begonnen”.