Employer branding. Campaigns. Career sites.
02 oktober 2016
Uit onderzoek blijkt dat HR management zich te weinig realiseert hoe belangrijk het sollicitatieproces is voor de werving van nieuw talent. De vooruitgang in 'HR land' is nog ver te zoeken.  

HR en recruiters zijn nog van de e-mail generatie

Veranderen? Zucht!

Afgelopen week kwam uit een onderzoek van Indeed en Teamviewer naar voren dat HR management zich te weinig realiseert hoe belangrijk het sollicitatieproces is voor de werving van nieuw talent. Althans, men zal het wel weten maar doet er blijkbaar bar weinig aan. Bijna 60 procent van de HR-managers voert namelijk geen evaluatie uit na de sollicitatieprocedure.

Genoemde onderdelen binnen het sollicitatieproces zijn het cv en de motivatiebrief. De sollicitatiebrief wordt nauwelijks gelezen. Ik vind dit persoonlijk best bizar. Wat zijn we nu aan het doen met z’n allen? Is het werkdruk? Conformisme? Het is zoals het is? Het onderzoek toont aan dat ‘verandering’ binnen HR en recruitment achter loopt op de realitieit.

Wat is nu de waarde van een goed CV? Waarom moet men deze elke keer weer bijvoegen? In de markten waar schaarste heerst zou een CV niet eens nodig moeten zijn. Wees al blij dat er iemand contact zoekt. Een aparte CV is niet meer van deze tijd. Alles is al online.

“Jullie zijn toch van de e-mail generatie hè?” Zei mijn dochter van 17 laatst cynisch. Ze heeft wel een punt. Ik zie haar geen CV in Word meer maken. Alles is mobile.

Mobile first? Het is mobile only

Als je dan zo’n onderzoek leest, dan is de vooruitgang in HR-land nog ver te zoeken. In e-commerce is alles mobile, nu al. Reageren via Whatsapp of FB Messenger is normaal.

Er moet veel meer moeite worden gedaan om het talent te bereiken. Recruitment marketing is onontkoombaar. En als je daar dan in investeert, dan moet je de poort naar de sollicitatie zo ver mogelijk open zetten. Geen ellenlange formulieren, geen CV’s, maar zoveel mogelijk interactie tussen de recruiter en de kandidaat. En zeker ook via mobile. De kandidaat moet serieus genomen worden. Profielen van kandidaten bouw je nu zelf op. Kandidaten doen daar niets meer aan. Dat is verleden tijd. Kandidaat wordt klant zeiden we in ons visiedocument begin dit jaar. Dat is nu inmiddels een feit.

Er komt een tijd dat de recruiter geen laptop van de zaak krijgt maar een mobieltje. Zover is het nog lang niet? Duik maar weer in de waan van de dag. Veranderen is ook lastig. Maar als je eraan begint ben je wel met de toekomst bezig. Om met de woorden van JF Kennedy te spreken: “Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future.“

Heb je ook een mening hierover? Kom eens langs en discussieer mee.