Employer branding. Campaigns. Career sites.
18 juli 2018
In Nederland staan ongeveer een miljoen vacatures uit waarvan 30% tot 40% niet ingevuld gaat worden. Talent heeft nu meer te kiezen dan ooit. Hoe zorg je als werkgever dat ze voor jouw bedrijf kiezen? Hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Wij vertellen het in 6 stappen. 

Hoe word je een aantrekkelijke werkgever in zes stappen?

Aantrekkelijke werkgever in zes stappen

In Nederland staan ongeveer een miljoen vacatures uit waarvan 30% tot 40% niet ingevuld gaat worden. Talent heeft nu meer te kiezen dan ooit. Hoe zorg je als werkgever dat ze voor jouw bedrijf kiezen? Hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Wij vertellen het in 6 stappen.

1. Inventariseer

Kijk eerst naar jouw identiteit als bedrijf. Wat heb je kandidaten te bieden? Verplaats je in het talent en je huidige werknemers. Uiteraard horen arbeidsvoorwaarden bij het pakket, maar maak je ook duidelijk waar je voor staat?

TIP: Bekijk jouw organisatie als persoon. Welke karaktereigenschappen heeft jouw merk?


2. Ga voor een duidelijk en authentiek verhaal 

Meer dan ooit is nu het moment om als werkgever een duidelijke boodschap uit te stralen en je domein te claimen. De grootste uitdaging hierbij is datgene te vertalen waar je als werkgever in uitblinkt en hoe dit aansluit bij de wensen en behoeften van de kandidaten die je zoekt.

3. Investeer in arbeidsmarktcommunicatie

Durf te kiezen en durf te investeren. Wanneer je stil staat, komt er niets in beweging. Dat geldt voor de boodschap, maar zeker ook voor het budget.

4. Maak communicatie persoonlijk 

Employer branding moet niet alleen bij beloftes blijven, maar een bewust onderdeel van alle communicatie-inspanningen worden. Met behulp van technologie kan communicatie steeds persoonlijker en dit stelt jou in staat om steeds beter boodschappen en communicatie aan te passen aan de persoon die hem ontvangt.

5. Zet tooling en kanalen gericht in

Het middel is niet belangrijker dan het doel. Gebruik de kracht van de kanalen zelf en meet resultaten. Natuurlijk kun en wil je graag de nieuwste tooling en kanalen gebruiken, maar het draait in de kern altijd om het kunnen delen van echt relevante en waardevolle informatie voor de ontvanger.

6. De belangrijkste schakel

Het proces is belangrijk, maar de belangrijkste schakel blijft de mens. Een proces kan nog zo goed ingericht zijn, maar als informatie over die ene perfecte kandidaat drie weken bij een manager ongelezen op een bureau blijft liggen heb je hier niets aan.

 Meer weten? Download ons visiedocument